محتوا در تبلیغ نویسی نسبت به محل تبلیغ اهمیت بیشتری دارد.دیویذ اگیلوی پدر علم تبلیغ نویسی دو محتوای تبلیغاتی را در یک روزنامه منتشر میکند و یکی از این محتواها 19.5 برابر اثربخش بود.
محتوا در تبلیغ نویسی نسبت به محل تبلیغ اهمیت بیشتری دارد.دیویذ اگیلوی پدر علم تبلیغ نویسی دو محتوای تبلیغاتی را در یک روزنامه منتشر میکند و یکی از این محتواها 19.5 برابر اثربخش بود.
هدف تبلیغات مستقیم این است که کاری کنیم تا مخاطب :
1.اقدام کند.
2.در زمان مورد نظر ما اقدام کند.
سه دلیل را برای استفاده از تبلیغات مستقیم میتوان ذکر کرد :
1.باعث اقدام سریع میشود
2.قابلیت سنجش دارد
3.بازگشت سرمایه بالا
ما باید بدانیم بسیاری از تبلیغات اصلا تبلیغ نیستند بلکه صرفا اطلاع رسانی هستند. مثلا یک پزشک در بروشور خود فقط تخصص و آدرس مطب خود را اعلام می کند بدون اینکه مخاطب را ترغیب به اقدامی کند.
ما دو نوع تبلیغات داریم.
1.برندسازی : تبلیغاتی است که برای بزرگ نشان دادن کسب و کار ما به کار میرود و در آن محصول یا خدمتی به صورت مستقیم ارائه نمیشود.
2.مستقیم : تبلیغاتی است که هدف آن فروش خدمات و محصولات ما است.اگر بخواهیم تعریف دقیقتری از از تبلیغات مستقیم ارائه دهیم باید بگوییم تبلیغات مستقیم محتوایی است که مخاطب را ترغیب به اقدام کند.
نکته:اشتباهی که اغلب کسب و کارهای کوچک انجام میدهند این است که از کسب و کارهای بزرگ تقلید میکنند و به تبلیغات برندسازی روی میآورند و شکست میخورند.
بازگشت سرمایه به ما نشان میدهد از هزینهای که برای تبلیغ خود کردهایم چه قدرش برمیگردد.
فرمول بازگشت سرمایه به صورت زیر است.
بازگشت سرمایه = سود - هزینه تبلیغ
هزینه تبلیغ
سوال : اگر بازگشت سرمایه صفر باشد به نفع کسب و کار ما است یا به ضرر آن؟
پاسخ: به نفع کسب و کار ما است زیرا باعث جذب مشتری می شود.
نکته:یکی از راههای کسب ثروت ساخت تبلیغاتی با بازگشت سرمایه مثبت است.
ما دو نوع کسب و کار داریم.
کسب و کار انفعالی و عامل
کسب و کار انفعالی یعنی کسب و کاری که تابع شرایطه.اگه شرایط بازار خوب باشه کسب و کار هم وضعیتش خوبه اگه بد باشه خوب نیست تو یک فصلی خوبه و تو یه فصلی نه.یعنی ما نقشی در این کسب و کار نداریم ولی کسب و کار عامل کسب و کاریه که ما خودمون تعیین میکنیم که باید چه وضعیتی داشته باشه.